kerkdienst. - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Rowan Elburg - WaarBenJij.nu kerkdienst. - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Rowan Elburg - WaarBenJij.nu

kerkdienst.

Blijf op de hoogte en volg Rowan

06 Juli 2014 | Kenia, Nyeri

om 10 uur begon vanochtend de kerkdienst. op het terrein hebben ze een eigen kerk. na een aantal bijbelverhalen aangehoord te hebben, kwamen we erachter dat dit niet de kerk was waar wij naar toe zouden gaan, oeps. de kerk waar wij heengingen was een stukje verderop en is een gospelkerk. er werd dus veel meer gezongen en de bijbel werd niet letterlijk voorgelezen. aan het einde van de 3 uur durende dienst hadden ze nog thee en brood voor ons klaargemaakt.

het geloof speelt hier een hele grote rol. de kinderen krijgen religie op school, gaan elke zondag naar deze dienst en moeten voor elke maaltijd bidden. ook begrijpen ze totaal niet dat wij niet geloven, wat vaak leidt tot een discussie. ik heb zelf niks met een god, maar het is wel bijzonder om te zien dat de mensen hier daar al hun kracht uit halen.

na de dienst zijn kelvin en ik met z'n tweeën naar de stad geweest. normaal gesproken is er altijd iemand bij, maar nu kon het even niet anders omdat de meiden vlechtjes aan het zetten waren bij de kapper met rachel en rose. een heel avontuur. muturi hield een matatu voor ons aan en er stapten nog zo'n 20 mensen bij in dus het was heerlijk proppen. in de stad haalden we in de supermarkt de ingrediënten voor een taart voor jelte en P.X. want die zijn beide morgen jarig. op de terugweg zaten we gelukkig bij onze eigen chaffeur in de matatu die alleen even vergat achteruit te kijken toen hij weg wilde rijden en de spiegel van een ander er volledig afreed. maar we hebben het zonder kleerscheuren overleeft.