kinderfeestje. - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Rowan Elburg - WaarBenJij.nu kinderfeestje. - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Rowan Elburg - WaarBenJij.nu

kinderfeestje.

Blijf op de hoogte en volg Rowan

13 Juli 2014 | Kenia, Nyeri

zondag, kerkdag. gelukkig is dit gezin niet streng gelovig. zelf gaan ze niet altijd naar de kerk. Mary wilde vandaag wel, maar Ruben en Zena hadden er niet zoveel zin in. dus gingen we samen met Zena ballonnen opblazen en ophangen en onze grote, glitter ballen oppompen voor het kinderfeestje van vanmiddag voor een leerling van Mary.

nadat alles mooi versierd was, gingen we natuurlijk weer verder met loomen. ook hebben we even alleen met Zena gepraat. wanneer Mary en Ruben erbij zijn mag ze niet bij ons op de bank zitten en is ze vrij introvert. ze vertelde ons dat ze geen vriendinnen hier had en dat ze hier ook niet wilde blijven wonen vanwege de beperkte vrijheid.

Mary kwam om 3 uur terug uit de kerk en het was tijd voor het kinderfeestje. 24 kids waren uitgenodigd. Juli (jarige jet) mocht de cake aansnijden terwijl de rest voor haar zong. we hadden voor haar een blokfluit als cadeautje omdat ze heel erg houdt van muziek, je had de glinstering in haar oogjes moeten zien. daarna mochten de kinderen alles opeten. ze kregen snoep, chips, koekjes, cake en zelfs rijst. binnen een paar seconden was alles op of de zakken gevuld. de kinderen hier krijgen namelijk nooit zoveel te eten en al helemaal geen snoepgoed. toen alles op was, hebben ze de hele middag met de ballen, de fluitjes, de tollen, de jojo's, de ballonnen gevuld met rijst en de springende kikkers gespeeld.

helaas komt er aan ieder feestje ook een eind en niet alleen aan dit feestje maar ook aan ons verblijf bij het gezin. we hebben ze uitgebreid bedankt en echt hollandse koekjes en stroopwafels uit blik gegeven als aandenken.

en toen kreeg ook ik mijn mentale breekpunt. 's middags hadden we namelijk met Zena over school gepraat. over haar schooluniform en de manier hoe ze haar haar moest dragen, maar ook over haar schooltas. ze vertelde ons dat ze had gezien hoe wij allemaal met een Eastpak liepen. voor hen was dat echt zeldzaam. als je er zo eentje wilde moest je er speciaal voor naar Nairobi reizen en kosten ze je een vermogen. ik kon het daarom niet over mijn hart verkrijgen om de mijne mee naar huis te nemen terwijl er nog honderdduizend tassen in de kast liggen en heb hem dus aan haar gegeven. ze wist niet wat haar overkwam, zij huilde van blijdschap en ik, ik huilde van hoe materialistisch wij Nederlanders en dan praat ik in dit geval met de nadruk over mijzelf, toch eigenlijk zijn.

eenmaal terug bij de groep hebben we iedereen hun ervaringen aangehoord en daarna was het tijd voor een avondje stappen bij de 'White Rhino' samen met de OPIN groep die het van ons gaat overnemen. gezellig avondje soda's, dansjes, pizza's en voetbal.

• 14 Juli 2014 - 18:32

Jos Zuure:

Rowan,
    Uit alle verhalen begrijp ik dat het voor jou een ongelooflijk leerzame reis is geworden.
    Daar heb je iets aan voor de rest van je leven.
    Helaas is er met de mail van Laurens iets fout gegaan, waardoor ik hem niet heb kunnen volgen. Wil je hem dat nog even zeggen?
    Wil je de anderen van de Thorbecke ook de groeten doen?

Met vriendelijke groeten,

Jos Zuure

• 14 Juli 2014 - 19:16

Tineke De Groot:

Leuk om je belevenissen te lezen, Indrukwekkend allemaal Groetjes Tineke

• 14 Juli 2014 - 21:26

Petra:

Lieve Rowan,
    Met heel veel plezier en soms met tranen in de ogen lees ik de prachtige verslagen die jij schrijft. Ik vind het fantastisch dat je ons op deze manier op de hoogte houdt en ons een beetje mee laat beleven. Wat een ervaring zal het voor je zijn, echt onvergetelijk!

Wat leuk dat de loombandjes toch nog van pas komen. Ik denk dat Zena er veel plezier aan gaat beleven. Wat goed van je ook dat je haar jouw tas hebt gegeven!
    Ik wens je nog veel plezier daar, geniet er nog maar flink van! Echt petje af wat jij en jullie allemaal daar doen! Dikke kus uit Ommen! Xx

• 14 Juli 2014 - 22:07

Suzan:

Lieve Rowan, wat ben je toch een schat dat je je Eastpak aan Zena hebt gegeven en haar er zo blij mee hebt kunnen maken! Wat een mooie ervaringen en herinneringen krijgen jullie op deze manier mee vanuit Kenia. Iets waar je heel je leven aan kunt terugdenken. Geniet van de laatste week. Xx Suzan

• 14 Juli 2014 - 22:17

Pappie:

Mijn lieve 'queen of the jungle',

Wat zijn we blij voor je! We lopen hier regelmatig een beetje met onze ziel onder de arm na het lezen van jouw geweldige verhalen....
    De foto van Zena nadat ze de tas van jou heeft gekregen, dat is toch helemaal geweldig?? Wij zijn écht super trots op je, je bent een kanjer.
    Ik hoop dat jullie de bouw- en schilderactiviteiten kunnen afronden. Ben ook heel benieuwd of het met de keuken voor het weeshuis gaat lukken. Maak er nog een fantastische laatste week van.
    Ik zie over 7 dagen.

Gr. van je paps.

• 15 Juli 2014 - 00:18

Patrick 't Hart:

Hoi Rowan,

Wat een mooie ervaring heb jij daar! Gaaf hoor.
    En jij! Jij bent een bijzondere meid.

Groetjes Patrick 't ❤️

(Amsterdam)