finally there. - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Rowan Elburg - WaarBenJij.nu finally there. - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Rowan Elburg - WaarBenJij.nu

finally there.

Blijf op de hoogte en volg Rowan

30 Juni 2014 | Kenia, Nyeri

ik trek de gordijnen van de kamer open en pas dan besef ik me dat ik echt in Afrika ben. er lopen namelijk een stuk of tien wulpen in de tuin rond en doordat het nu licht is, zijn ook de gebouwen om het hostel zichtbaar. we konden gelijk aanschuiven bij het ontbijt. er waren verschillende soorten brood, eentje lijkend op cake maar minder zoet van smaak, een ander met een soort banaan erin, maar ook bonen, ei en ginger tea! ginger tea is gember thee aangemaakt met melk, heel apart.

daarna was het wachten op de bagage. rachel en rose waren al vroeg naar het vliegveld vertrokken omdat onze nog niet meegekomen bagage met spoed meegevlogen zou worden met de eerst komende vlucht. uiteindelijk kwamen ze begin van de middag terug met de bagage en was het tijd om verder te reizen naar Nyeri. dit keer in twee wat kleinere matatu's.

wat een wereld! we hadden nog niks van de stad kunnen zien omdat we 's nachts aankwamen, maar nu zagen we voor het eerst echt Kenia! het verkeer rijdt er aan de linker kant (Engelse invloeden door de kolonialisatie) en dat is niet alleen al een verschil met ons, je zou bijna zeggen dat ze geen verkeersregels kennen. ze halen van links en van rechts in, halen in terwijl er tegenliggers aankomen, rijden allemaal een andere snelheid en er lopen zelfs voetgangers naast en over de weg. met dank aan de chinezen is er wel een snelweg aangelegd dus dat scheelde behoorlijk in het schudden van de matatu. overal zag je mensen langs de kant fruit, drankjes en andere spullen verkopen onder een parasolletje. ook vond ik het verbazingwekkend dat de multinationals hier zoveel invloed hebben, waar je ook maar kijkt staat wel coca cola op. nairobi was echt een stad, grote gebouwen, vlak, zand en veel vuilnis aan de weg, maar hoe meer we richting Nyeri reden hoe groener en bergachtiger het werd. overal bananenbomen en mannen bezig met een ezel en een kar op het land of vrouwen met een mand vol vruchten op het hoofd.

na een rit van 4 uur kwamen we dan eindelijk aan op de school waar we de komende tijd zullen verblijven. we werden hartelijk ontvangen door het personeel en ze hielpen ons met onze spullen. de jongens en meiden slapen in aparte complexen. normaal slapen de kinderen op dezelfde zaal als wij, maar deze komen morgen pas aan.

de school heeft een erg groot oppervlak en als het vol zit ongeveer 1000 kids. in de keuken staan dan ook reuzen pannen waar ze vandaag heerlijke rijst met groenten voor ons uit hebben gekookt. je kunt wel zien dat hier het nodige nog moet gebeuren, maar er ook al veel is gedaan. zo hebben de jongens een nieuwe, betegelde douche en toilet en wij meiden nog een oude, zonder warm water en een gat in de grond. knopje om, die kinderen doen dit ook elke dag. het is even wennen nog, maar de sfeer in de groep en met de mensen van hier is ontzettend goed. we verheugen ons erop om de kinderen te ontmoeten en echt aan de slag te gaan! maar nu eerst, lekker slapen.